Co? Po co? Dla kogo?

Copywriting

Copywrating jest ciężki do jednoznacznego zdefiniowania. W języku polskim nie mamy określenia, które trafnie określałaby to, czym copywriter się zajmuje. Dodatkowo tego słowa używa się bardzo szeroko, co teoretycznie nie jest poprawne i jeszcze bardziej rozmywa to, czym jest copywritng.

Gdybym miał uprościć temat, powiedziałbym, że copywriting jest to zawód polegający na pisaniu użytkowych tekstów. Nie jest to zawód polegający na tym, żeby tworzyć piękne zdania. Bardziej chodzi o to, aby dany tekst spełniał swoją funkcję.

Rodzaje copywriterów

W Polsce używamy pojęcia copywriter, aby określić kogokolwiek, kto zajmuje się pisaniem tekstów. Jest jednak duża różnica pomiędzy pisaniem poszczególnych rodzajów tekstów. Spróbuję to troszkę rozjaśnić. W tym celu wprowadzę rozgraniczenie:

  • Copywriter – zajmuje się tekstami marketingowymi oraz sprzedażowymi. Wszelkiego rodzaju hasła oraz slogany to jego dzieło.
  • Content writer – zajmuje się produkowaniem merytorycznych treści wysokiej jakości.
  • SEO writer – skupiający się na pisaniu tekstów SEO. W jego zakresie są teksty preclowe, zapleczowe oraz proste artykuły.
  • Ghostwriter – oddający prawa autorskie do stworzonych tekstów. Praktyka bardzo powszechna w przypadku tekstów piosenek lub książek.

Rodzaje tekstów

Tekst, tekstowi nierówny. A rodzajów możliwych tekstów jest naprawdę sporo. Poniżej przedstawiam listę możliwości:

  • Teksty preclowe – służą one pozycjonowaniu naszej strony, czyli są to teksty typowo pod SEO o niskiej jakości.
  • Teksty preclowe z synonimami – podobnie jak wyżej, z tym wyjątkiem, że tekst zawiera wiele synonimów, które umożliwiają stworzenie kilku wpisów z jednego szablonu.
  • Teksty na zaplecze – teksty nieco wyższej jakości niż precle, jednak wciąż przeznaczone głównie pod SEO.
  • Opisy do katalogów.
  • Opisy produktów.
  • Prowadzenie social media.
  • Slogany, hasła reklamowe, naming.
  • Artykuły sponsorowane.
  • Marketing szeptany.
  • Redakcja oraz korekta tekstów.
  • Teksty perswazyjne oraz reklamowe.
  • Artykuły blogowe oraz tematyczne.
  • Mailing i newsletter – teksty mający sprawić, że odbiorca przeczyta maila, zanim wrzuci go do kosza ze spamem.

Wiesz już jaki tekst dla Ciebie napiszę?